Padomi braukšanai ar velosipēdu lietus laikā

Ievietots by Davis Paipa

Nav šaubu, ka velosipēds ir viens no labākajiem transportiem, ar kuru pārvietoties. Riteņbraukšana ir visiecienītākā tieši siltajā un saulainajā laikā, jo, kad līst lietus, nākas saskarties ar dažādiem izaicinājumiem. Kā ierasties galamērķī neizlijušam? Kam pievērst uzmanību, braucot lietū? Kā es varu nodrošināt, ka mans velosipēds netiek bojāts lietus laikā? Vai riteņbraukšana ir labs veids, kā nokļūt darbā, pat ja līst? Uz visiem šiem jautājumiem parasti ir ļoti vienkāršas atbildes. Šajā rakstā mēs iepazīstināsim ar drēbēm, aksesuāriem un paņēmieniem, kas palīdzēs ērti un veiksmīgi nokļūt galapunktā ar velosipēdu pat lietus laikā.

Riteņbraukšana lietus laikā- vispārīga informācija

Dubļu sargi- visefektīvākā aizsardzība

Braucot sliktos laika apstākļos, lietus bieži vien nav problēma. Ūdens, kas šļakstās no ceļa, ir ievērojami apnicīgāks, jo tas sajaucas ar netīrumiem un vielām, kas atrodas uz virsmas. Eļļa un smiltis ne tikai atstāj neglītus traipus uz apģērba, bet arī pārklāj velosipēdu ar netīrumu kārtu. Tas neizskatās pievilcīgi, kā arī kaitē piedziņai un saīsina rāmja un tā detaļu kalpošanas laiku. Turklāt ūdens, kas nokļūst uz riepām, braucot tiek uzšļakstīts arī uz kājām. Dubļu sargi, īpaši modeļi, kuriem galā ir papildu “dubļu pārsegs”, ir ļoti efektīvs risinājums šādām situācijām. Šie dubļu sargi ir jau uzstādīti gandrīz visiem pilsētas un tūrisma velosipēdiem.

Parasti ir diezgan vienkārši piestiprināt dubļu sargus pie kalnu velosipēdiem, kuri bieži nebrauc pa ceļu. Daudziem rāmjiem šim nolūkam jau ir paredzēta vieta, kur piestiprināt dubļu sargus, vai arī var iegādāties kādu no pieejamajiem piespraužamajiem dubļu sargiem. Kalnu velosipēdiem, kuriem ir pilna balstiekārta, ir grūtāk uzstādīt dubļu sargus, it īpaši pie aizmugurējā riteņa. Šajā gadījumā populāri kļuvuši mazi plastmasas dubļu sargi, kas paredzēti piestiprināšanai pie velosipēda dakšas. Tie neļauj dubļiem un ūdenim nokļūt jutīgās daļās, piemēram, dakšu blīvējumos, kā arī cilvēka sejā. Daudziem sacīkšu velosipēdiem tagad ir cilpiņas fiksētiem dubļusargiem. Sacīkšu velosipēdiem bez šīm cilpām ir pieejami viegli un pilnveidoti dubļu sargi, kuru savienošanai ar dakšu un sēdekļu balstiem tiek izmantoti gumijas stiprinājumi.

Ja priekšroka tiek dota sportiskākam izskatam, zem velosipēda sēdekļa var uzstādīt plastmasas dubļu sargu. Tas nav tik efektīvs kā fiksētais, pilna garuma dubļu sargs, taču aiztur lielu daudzumu ūdens šļakatu un neļauj izmirkt sēdeklim īsā laikā.


Drošība lietus laikā 

Braucot lietus laikā vai pa slapju ceļu, jāievēro piesardzīgāks braukšanas stils. Lai izvairītos no negadījumiem sliktas redzamības dēļ, velosipēdu nepieciešams aprīkot ar jaudīgu apgaismojuma sistēmu un atstarotājiem. Ir pieejami daudz spilgtu, viegli uzstādāmu un akumulatora darbināmu lukturu. Turklāt, ja uz apģērba (īpaši uz kājām) ir atstarojoši elementi, ir vieglāk saskatīt ar velosipēdu braucošo cilvēku.

Tomēr tas nenozīmē to, ka, ievērojot vien šos pamatprincipus, cilvēks būs pasargāts.

Kad līst lietus, ir jāsaprot, ka ceļš ir daudz slidenāks nekā parasti. Īpaši jāuzmanās, braucot pa nezināmiem ceļiem, notekas pārsegiem un bruģa akmeņiem. Braukšana pa peļķēm arī var būt bīstama- ūdenī bieži nav iespējams redzēt bedres vai citus šķēršļus.


Novietota velosipēda aizsardzība no lietus

Aizsardzība no lietus ir nepieciešama ne tikai braucējam, bet arī bagāžai un pašam velosipēdam ir nepieciešama papildus aizsardzība. Īpašie apvalki mugursomām un velosipēdu somām ne tikai pasargā mantas no mitruma, bet arī tie ir pieejami pievilcīgās krāsās ar atstarojošiem elementiem, kas palīdz vieglāk saskatīt gan pašu velosipēdu, gan cilvēku. Ja velosipēds jānovieto ārā, lietū, tad ieteicams ir nosegt sēdekli, lai, turpinot braucienu, nebūtu jāsēž uz slapju virsmu. Ja nav iespējams novietot velosipēdu sausā vietā, tad ir vērts iegādāties ūdensnecaurlaidīgu apvalku, lai pasargātu to no ūdens.


Velosipēda kopšana pēc brauciena lietus laikā

Ūdens ir katra velosipēda dabiskais ienaidnieks- tas iesūcas visās plaisās, izskalo taukus no gultņiem un paātrina metāla daļu koroziju. Tāpēc ir īpaši svarīgi rūpēties par velosipēdu, ja regulāri braucat lietū. Īpaša uzmanība jāpievērš ķēdei un kasetei, jo tie ir īpaši pakļauti šiem riskiem. Ķēdi tīra regulāri, velkot tai cauri audumu, kas samitrināts ar attaukošanās līdzekli. Netīrumus no kasetes notīra ar suku. Kad ķēde ir notīrīta, tā ir atkārtoti jāieļļo. Vislabāk ir uzklāt pilienu eļļas katram ķēdes posmam, veikt pāris apgriezienus, ļaut eļļai dažas minūtes iestrādāties un tad noslaucīt eļļas pārpalikumus ar lupatiņu. Jo vairāk kopj savu velosipēdu pēc braukšanas lietus laikā, jo ilgāk un labāk velosipēds kalpos.


Velo Apģērbs

Apģērbs ikdienā- pārvietošanās ar velosipēdu uz darbu

Ja velosipēdu izmanto kā galveno ikdienas pārvietošanās veidu, ir svarīgi spēt būt laikā un gatavībā pat tad, kad līst lietus. Ar pareizo aprīkojumu un apģērbu, darbā var nokļūt ātri un sausi. Šeit ir daži padomi, kā to panākt:

  • Dubļu sargi ir lēti un ļoti efektīvi. Ja vēlaties braukt lietus laikā regulāri, tiem noteikti ir jābūt
  • Braucienam uz darbu nevajadzētu būt sacensībām, tāpēc duša darbā nav vajadzīga, bet vieta, kur var netraucēti pārģērbties, būtu vēlama
  • Ja nav vieta, kur izžāvēt mitrās drēbes, jāpaņem līdzi maiņas drēbes gadījumā, ja tiek prognozēts lietus
  • Darba vietā vienmēr noderīgi ir turēt sausu apģērbu komplektu. Ja nav pietiekami daudz vietas pilnam apģērbam, arī sausas zeķes situāciju noteikti uzlabos
  • Pat, ja kļūst auksti un mitri, nedrīkst ļaut tam sabojāt dienu. Jāatceras, ka tas ir tikai ūdens, un viss galu galā izžūst.

Pončo

Vienkāršākais veids, kā palikt sausam braucot ar velosipēdu, ir uzvilkt lietus pončo. Tas droši pasargā visu ķermeņa augšdaļu un kājas no lietus. Vislabākais ir tas, ka to var ātri uzvilkt virs parastā apģērba, nezaudējot nekādu kustības brīvību. Tomēr brīvā izmēra dēļ spēcīgā vējā vai pārvietojoties ar lielāku ātrumu, tie var sākt traucēt. Tāpēc pončo ir īpaši piemērots kā ārkārtas risinājums vai braucējiem, kuri brauc nesteidzīgākā tempā.


Lietus necaurlaidīga jaka - gandrīz obligāta, lai pārvietotos

Tā kā cilvēki parasti pārvietojas mierīgāk, nevis sportojot, lietus aizsardzība var būt svarīgāka pat par pareizu elpošanu. Pirms jakas iegādes, jāizlemj, vai būs nepieciešama kapuce. Ja vienmēr tiek braukts ar ķiveri, tad labāk ir izvēlēties jaku bez kapuces. Ķiveru pārvalki ne tikai aizsargā no lietus un vēja, bet arī uztur siltu galvu aukstākās dienās. Turklāt ar ķiveri iespējams saglabāt pilnīgu redzamību, ko ierobežo kapuces.


Lietus bikses un apavi- aizsardzība no šļakatām

Veikalos ir pieejami dažādi džinsi ar ūdens neuzsūcošu materiālu, taču, ja tiešām līst, parādās nepieciešamība pēc speciālām biksēm, kas paredzētas braukšanai lietū. Tās ir veidotas ar sānu pogām vai rāvējslēdzējiem, un tos var ātri uzvilkt virs parastā apģērba. Tomēr ir jāzina, ka ūdens, kuru vairs neuzsūc bikses, notecēs līdz kurpēm. Ja tiek iegādātas lietus bikses, jāapsver iegāde arī par ūdens izturīgām kurpēm. Daudzi šāda tipa apavi ir pieejami labi redzamās krāsās vai arī ar atstarojošām detaļām. Tā kā braukšanas laikā kājas praktiski vienmēr pārvietojas, tas ir pluss drošībai.


Apģērbs sportiskai riteņbraukšanai

Ikdienas riteņbraukšanai lielākā daļa izvēlas vilkt parasto apģērbu un neiegulda lielas pūles, lai tas paliktu sauss un ērts. Tomēr, ja jābrauc sporta sacensībās vai vienkārši enerģiskāk, atbilstošs apģērbs ir nepieciešams.


Apģērbs kalnu riteņbraukšanai

Kalnu riteņbraukšanā parasti tiek izvēlēts pats apģērba minimums, lai nodrošinātu vislabāko pārvietošanās brīvību. Lietus laikā ceļš kļūst ne tikai slapjš, bet arī ļoti dubļains, kas rada papildu apgrūtinājumu. Lietus apģērbam, kas paredzēts tieši kalnu riteņbraukšanai, jābūt ne tikai izturīgam pret lietu, bet arī pret dubļiem, kā arī tam ir jābūt viegli mazgājamam un izturīgam.


Apģērbs ceļa velosipēdiem

Lietus apģērbam, kas paredzēts ceļa velosipēdiem, arī jābūt ļoti ērtam aerodinamikas dēļ- jo ciešāks tas ir un mazāk materiāla, kas var plīvot apkārt, jo mazāk enerģijas tiek patērēts. Turklāt šim apģērbam jābūt ārkārtīgi elpojošam- nebūtu noderīgi, ja lietus vietā tagad traucētu sviedri. Vēl viena nepilnība, braucot ar ceļa velosipēdu, ir aukstais vējš, kas var ātri atvēsināt, kad cilvēks ir nosvīdis. Treniņiem vai intensīvai braukšanai apģērba elpojamība ir svarīgāka nekā ilgiem, mazāk intensīviem braucieniem, kur tik daudz nenosvīst. 


Svīteri

Pēdējos gados jersey tipa jakas jeb svīteri ir krietni uzlabojušies, jo daudzi ražotāji pašlaik piedāvā lietus izturīgus un elpojošus svīterus visām temperatūrām. Daži braucēji velk svīterus ar garām piedurknēm, kas ir efektīvs un ērts variants- pat tad, ja temperatūra pazeminās līdz vienam ciparam.


Jakas

Ja regulāri tiek braukts ar velosipēdu aukstā vai lietus laikā, ir nepieciešama laikapstākļiem atbilstoša jaka. Softshell tipa jakas tiek izgatavotas no dažādiem slāņiem, apvienojot vilnas un lietus jaku priekšrocības. Tās parasti satur elpojošu apvalku un ir pietiekami labas šādos apstākļos. Hardshell jakas ir paredzētas pat visnelabvēlīgākajiem laikapstākļiem. Ja pat nerimstošs lietus un zema temperatūra nespēj atturēt no braukšanas ar velosipēdu, tad šī jaka ir pareizā izvēle. Izmantojot mūsdienīgus audumus un šķiedras, hardshell jakas ir ne tūdensnecaurlaidīgas un tajā pašā laikā arī elpojošas. Tās ir ne tikai ūdeni atgrūdošas, bet arī vēja izturīgas un var būt pat ļoti noderīgas pēkšņa negaisa gadījumā. Praktiskas šīs jakas ir arī pavasarī vai rudenī braucieniem kalnos vai jūras krastā, kur laika apstākļi var mainīties negaidīti.


Riteņbraukšanas šorti un bikses 

Riteņbraukšanas šortiem un biksēm, kas paredzēti braukšanai lietainā laikā, jāatbilst tādiem pašiem kritērijiem kā virsdrēbēm, t.i., tiem jābūt ūdens un vēja necaurlaidīgiem. Tomēr siltumizolācija šeit nav tik svarīga kā ķermeņa augšdaļai, jo kājas pastāvīgi pārvietojas un pašas rada siltumu. Ūdens atgrūdošās īpašības ir īpaši svarīgas sēžamvietām, jo tur, kur nav uzstādīts dubļu sargs, no aizmugures riteņa nonāk ūdens.


Apavi Riteņbraukšanas

Lielākā daļa velosipēdu kurpju ir paredzētas vasaras temperartūrai, taču tās var izmantot gandrīz visu gadu kopā ar pareizajām virsdrēbēm un zeķēm. Plānie lateksa apvalki, kas aizsargā no lietus un labo aerodinamiku, ir ideāli piemēroti sacīkstēm, lai arī nav īpaši izturīgi. Gariem treniņbraucieniem ziemā labāk piemēroti ir izturīgi neoprēna apvalki, jo tie iztur gan ūdeni, gan aukstumu. Velosipēda apavi nav tik ļoti piemēroti kalnu velosipēdiem, jo tad biežāk ir jānokāpj no velosipēda, kur ejot tie var kļūt netīri. Kalnu riteņbraukšanai ir pieejami ūdensnecaurlaidīgi vai vismaz ūdensizturīgi apavi, ar kuriem bez bažām var staigāt pa dubļainām peļķēm. 


Cimdi Riteņbraukšanas

Cimdi lietus laikā vienmēr ir laba ideja, neatkarīgi no temperatūras- jo mitrāks un netīrāks laiks, jo slidenāka kļūst stūre. Ar sintētiskās ādas cimdiem vai gumijas apdari ir iespējams kontrolēt stūri, braucot pat mežā pa dziļākajiem dubļiem. Ūdens un vēja necaurlaidīgi cimdi arī palīdz asinīm cirkulēt labāk.


Viss vienā- lietus kostīms kalnu riteņbraukšanai 

Viss vienā lietus kostīmi (piemēram, attēlā redzamais Endura MT500 uzvalks) piedāvā maksimālu aizsardzību īpaši dubļainiem kalnu braucieniem. Tie parasti ir izgatavoti no ūdens necaurlaidīga auduma un piedāvā priekšrocības salīdzinājumā ar parasto riteņbraukšanas apģērbu. Tas neļauj nokļūt ūdenim vietās, kur viena apģērba daļa savienojas ar otru. 


Jautājumi Velosipēdu īpašniekiem

Vai velosipēds sarūsē pēc braukšanas lietū?

Īsi sakot, jā. Velosipēdi nav izgatavoti no cukura un var izturēt tikai nelielu daudzuma ūdens nonākšanu uz tā. Daudzas detaļas ir izgatavotas no tērauda, kas ilgstoši pakļaujas lietus iedarbībai. Alumīnijs ir mazāk jūtīgs, bet arī var korozēt. Sāļš jūras gaiss vai braucieni pa sāli nokaisītiem ceļiem var paātrināt rūsēšanas procesu. Ķēde var būt īpaši jūtīga- pēc lietaina brauciena, tā ir jānotīra un atkārtoti jāieļļo, lai izvairītos no neatgriezeniskiem bojājumiem. Velosipēdu uzturēt mēs iesakām sausā telpā vai arī, ja tas nav iespējams, vismaz noklāt to ar auduma pārsegu.


Ko darīt, ja tiek velkātas brilles?

Ironiski, ka brilles lietus laikā apgrūtina redzamību nevis uzlabo. Ja uz stikla uzkrājas lietus lāses vai no iekšpuses aizsvīst (īpaši enerģiskas braukšanas vai vēsāka laika apstākļos), tie neļauj skaidri redzēt satiksmi. Šādiem gadījumiem, pastāv cepures vai kapuces, kas neļauj lietus pilieniem vispār nokļūt uz brillēm. Sacīkšu velosipēdisti bieži velk vienkāršas cepures ar nelielu vizieri, savukārt populāras ir arī kalnu velosipēdu ķiveres ar vizieriem. Daudzām sporta brillēm ir arī īpašas gaisa atveres uz objektīviem vai rāmjiem, tādējādi kombinācijā ar hidrofilu pārklājumu, kas ļauj ūdenim ātri notecēt nost, ir daudz vieglāk uzturēt skaidru skatu.


Vai pastāv speciālas riepas braukšanai lietū?

Jā, praktiski visi uzņēmumi piedāvā īpašas riepas ar uzlabotu aizsardzību braucieniem sliktos laika apstākļos. Lietus mēdz izskalot uz ceļa mazas stikla šķembas un asus akmeņus, kuri pielīp pie riepām. Biezāks protektors un sānu sienas kopā ar papildu aizsardzību pret caurduršanu neļauj asiem priekšmeti virzīties caur riepu līdz iekšējai caurulei. Visu gadu braukt ar šīm riepām nav nekas slikts, tomēr daudzi braucēji vasaras braucieniem dod priekšroku vieglākām un ātrākām riepām. Kalnu velosipēdiem ir pieejamas riepas ar īpaši raupjām radzēm, kuras piemērotas izteikti dubļainiem apstākļiem. Arī šādā gadījumā, šādas riepas ir vērtīgas tikai tad, ja tiek braukt daudz un vienmēr ir nepieciešams optimālais aprīkojums. Lai arī ar kādām riepām būtu jābrauc, labāk, ja tām ir nedaudz zemāks spiediens nekā parasti, jo tas palielina kontakta laukumu ar zemi.

Vai lietus laikā ir lielāks bremzēšanas ceļš?

Jā, ja velosipēds ir aprīkots ar parastajām loku bremzēm, bremžu klučiem būs nepieciešams nedaudz ilgāks laiks, lai izfiltrētu ūdeni no bremzēšanas virsmas un satvertu loku. Tā nenotiek ar disku bremzēm, tāpēc tiem, bez šaubām, ir labāka bremzēšanas sistēma mitros apstākļos. Neatkarīgi no izmantotajām bremzēm visām riepām ir mazāka saķere ar slapju ceļu, kas pagarina bremzēšanas ceļu un laiku. 

Kad apģērbs tiek uzskatīts par ūdensnecaurlaidīgu?

Lai pārbaudītu ūdens necaurlaidību, izmanto tā saucamo “ūdens stabiņu”. Lai to izdarītu, apģērbs tiek pakļauts pieaugošam ūdens spiedienam, līdz audumam caurstrāvojas trešais piliens- šajā brīdī var izmērīt apģērba necaurlaidību. Atkarībā no standarta tekstilizstrādājumi ir ūdensnecaurlaidīgi līdz 800 mm (EN 343: 2003 1. klase), 1300 mm (EN 343: 2003 2. klase) vai pat līdz 4000 mm (EMPA Šveice). Tāpēc vārdam “ūdensnecaurlaidīgs” atkarībā no izmantotā standarta ir dažādas nozīmes  Praktiski visas veikalos pieejamās drēbes, ko sauc par “ūdensnecaurlaidīgām”, ir pilnīgi pietiekamas ikdienas lietošanai. Taču, ja nepieciešams apģērbs sportam, jāpadomā arī par tā elpojamību!

Pieejamie Zīmogi

Pieredzējušu Ekspertu Viedoklis
Bezmaksas Atgriešana Veikalā
Droša Iepirkšanās
24/7 Palīdzības Centrs
Jūs esat veiksmīgi kvalificējies atlaidei
Salidzini.lv logotips Latvijas interneta veikali